Ίσως η πιο αγαπημένη γιορτή των παιδιών, τα Χριστούγεννα είναι μία περίοδος χαράς, οικογένειας αλλά και πλουσιοπάροχων γευμάτων. Με τα γλυκά και τα σνακς, να έχουν την τιμητική τους, και τα παιδιά σε διακοπές από την σχολική καθημερινή τους ρουτίνα, χρειάζεται ιδιαίτερη φροντίδα από εμάς ως γονείς. Ο στόχος; Όχι μόνο να τραφεί το παιδί σωστά αυτές τις γιορτές, αλλά και να το εκπαιδεύσουμε εφ’όρου ζωής για το πώς αντιμετωπίζουμε το φαγητό και τη διατροφή, και ως παιδιά αλλά και ως ενήλικες, σε τέτοιες ειδικές ημέρες του χρόνου.

Πως τρώει το παιδί στο εορταστικό τραπέζι; Ποια καθοδήγηση του δίνω;

Το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, παραμένει το κυρίως γεύμα της ημέρας, οπότε οφείλουμε να το καθοδηγήσουμε όσον αφορά την τριάδα άμυλο-λαχανικό-πρωτεΐνη και το αφήνουμε να στήσει μόνο του το πιάτο. Του προτείνουμε να αντικατασταθούν τα αναψυκτικά με νερό σε χρωματιστά ποτήρια ή με σπιτικό κρύο τσάι και χυμούς. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει κάποια τροφική αλλεργία ή κάποιο τρόφιμο ακατάλληλο κατά την κρίσης σας, το παιδί τρώει απ’ όποιο τρόφιμο του τραβήξει την προσοχή. Είναι σημαντικό να έχει κατά νου ότι θα είναι καλύτερο να φάει μέχρι να χορτάσει και όχι μέχρι να αδειάσει το πιάτο του.

Μπορούμε να προτείνουμε στους μικρούς συνδαιτυμόνες παιχνίδι γευσιγνωσίας, όπου θα πρέπει να  καταλάβουν από τη γεύση τα συστατικά του φαγητού, στοχεύοντας στο να φάνε αργά το φαγητό τους.

Τέλος, πριν την επίσκεψη σε ένα γιορτινό κάλεσμα σε τραπέζι, καλό είναι να καταναλώσουν τα παιδιά το απογευματινό ή το πρόγευμα πριν το βραδινό ή το μεσημεριανό τραπέζι ανάλογα.

Τι γίνεται με τις πιατέλες των κουραμπιέδων;

Ο μπουφές με γεμάτες πιατέλες γλυκών αποτελεί δέλεαρ για τον καθένα. Κρατάμε τα γλυκά κλειστά στις συσκευασίες και σερβίρουμε συγκεκριμένη ποσότητα σε πιάτο και όχι «περνώντας δίπλα από το μπουφέ ας πάρω ένα μελομακάρονο».

Βεβαίως και τα ντουλάπια αυτήν την περίοδο θα είναι γεμάτα με προμήθειες. Αποφεύγουμε ωστόσο, σνακ όπως πατατάκια, γαριδάκια και λοιπές ανάλογες λιχουδιές. Προτιμήστε κράκερ βρώμης, ωμούς ξηρούς καρπούς αντί για ψητούς αλατισμένους, αποξηραμένα φρούτα, μαύρα σοκολατάκια υγείας αντί γκοφρέτες με χρωστικές, φρέσκα φρούτα.

Ωστόσο, ας απενοχοποιήσουμε το γλυκό ως κάτι το εντελώς απαγορευμένο. Αν μη τι άλλο, είναι γιορτές και γύρω μας τα γλυκά είναι η πιο συχνά ιδωμένη λιχουδιά! Απλά ας μην ξεχάσουμε να κρατήσουμε το μέτρο, τόσο τα παιδιά όσο και οι μεγάλοι.

Πως στήνω το διαιτολόγιο του, τώρα που είναι όλη μέρα στο σπίτι;

Το ημερήσιο διαιτολόγιο πρέπει να απαρτίζεται από  «τη μαγική πεντάδα». Δίνουμε μεγάλη σημασία στο πρωινό που ιδανικά παίρνει όλη η οικογένεια μαζί, και γιατί όχι, να το ετοιμάζουμε όλοι μαζί! Αν η μέρα δεν έχει κάποιο τραπέζι προγραμματισμένο, ποιος λέει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε ένα γιορτινό πρωινό. Αυτό βέβαια συνεπάγεται ότι τα άλλα δύο κυρίως γεύματα θα είναι ελαφρύτερα και όχι παραδοσιακά, βαριά χριστουγεννιάτικα!

Πως το ελέγχω χωρίς να το περιορίζω;

Το αφήνουμε να κάνει τις επιλογές του χωρίς να του αποκλείσουμε κάποιο τρόφιμο με απαγόρευση. Η καλύτερη προσέγγιση είναι η συμβουλή και όχι η επιβολή. Φράσεις όπως «η γνώμη μου είναι ..» ή «αυτό θα ταίριαζε καλύτερα με αυτό παρά με αυτό..» ή «σου προτείνω να δοκιμάσεις αυτό..» του επιτρέπουν να ανακαλύψει μόνο του τις αγαπημένες του γεύσεις.

Όσων αφορά το γλυκό μετά το γεύμα, σίγουρα δεν το απαγορεύουμε, καθώς η απαγόρευση ενεργοποιεί την αντίδραση. Φροντίζουμε όμως να εξηγήσουμε και να επισημάνουμε στο παιδί ότι το κυρίως γεύμα προηγείται του γλυκού, και χρονικά και ποιοτικά. Μπορεί, δηλαδή, να φάει το κομμάτι του γλυκού που σερβίρεται, και φυσικά να το απολαύσει, αφού πρώτα φροντίσει να θρέψει το σώμα του με τα συστατικά που παρέχει το κυρίως γεύμα.

Με τι άλλο να γεμίσω τη μέρα του;

Στην περίπτωση που είστε οι οικοδεσπότες κάποιας εορταστικής εκδήλωσης, τα παιδιά μπορούν να συμβάλουν στην οργάνωση του: διακόσμηση σπιτιού, οργάνωση του μενού, μαγείρεμα, art de la table, να οργανώσουν ένα χώρο και αγαπημένες δραστηριότητες για να φιλοξενήσετε άλλους μικρούς καλεσμένους.

Αν έχετε ελεύθερες ώρες, μπορείτε να ακολουθήσετε μαζί του δραστηριότητες εντός και εκτός σπιτιού όπως βόλτα σε θεματικά χριστουγεννιάτικα πάρκα, να ασχοληθείτε με χριστουγεννιάτικες κατασκευές, να διαβάσετε χριστουγεννιάτικα παραμύθια και να δείτε ταινίες, να φτιάξετε μαζί τη λίστα με τα δώρα, να παίξετε επιτραπέζια παιχνίδια ή απλά να ξεκουραστείτε μαζί στο καναπέ σας. Και φυσικά δεν ξεχνάμε την σωματική άσκηση!

Τι κάνει το παιδί όταν η μαμά μαγειρεύει;

Μπορεί να βοηθήσει στο μαγείρεμα και να αναλάβει εύκολες ευθύνες ή να διαβάσει τη συνταγή. Δοκιμάζει μικρές μπουκιές από το φαγητό για να προτείνει αν λείπει ή χρειάζεται κάτι ακόμα. Θυμόμαστε να μαγειρεύουμε πάντα χορτάτοι για να αποφύγουμε το αλόγιστο τσιμπολόγημα.

Πως τρώμε στο ξενοδοχείο και στις διακοπές;

Οι διακοπές αποτελούν μία απόδραση από τον καθημερινό τρόπο ζωής, ακόμη και από το καθημερινό μας διαιτολόγιο. Σαφώς και το πρόγραμμα της ρουτίνας δεν μπορεί να είναι ίδιο με αυτό του ταξιδιού. Πως κινούμαστε λοιπόν;

Δεν παραλείπουμε το θρεπτικό πρωινό. Θα μας κρατήσει ενεργητικούς για να απολαύσουμε τη βόλτα και τις δραστηριότητες μας. Προσοχή στα πλουσιοπάροχα μπουφέ των ξενοδοχείων. Υπενθυμίζουμε στο παιδί τη σημαντικότητα της τριάδας, δηλαδή πρωτεΐνη, άμυλο και φρέσκο φρούτο ή λαχανικό. Ξεχωρίζοντας τα τρόφιμα σε αυτές τις κατηγορίες το αφήνουμε να κάνει δικούς του συνδυασμούς και να παίξει με τη φαντασία του.

Παίρνουμε μαζί τόσο για το παιδί όσο και για εμάς ένα μικρό σνακ όπως ένα brioche με τυρί και λαχανικά, φρέσκα φρούτα και ξηρούς καρπούς, μία μπάρα δημητριακών μέχρι το επόμενο γεύμα μας.

Απολαμβάνουμε το ταξίδι! Δοκιμάζουμε την τοπική κουζίνα, αναθέτουμε στο παιδί να διαλέξει μόνο του από το μενού το γεύμα του και το συμβουλευόμαστε για τα κοινά πιάτα όπως σαλάτες και ορεκτικά.

Προσπαθούμε να μην παραλείπουμε τα πέντε γεύματα αλλά και να υπακούμε στο «μαμά, μπαμπά πεινάω!» Το νέο περιβάλλον και οι έξτρα δραστηριότητες μπορούν να ανοίξουν την όρεξη ή να κάνουν το παιδί να ξεχαστεί και να μην συνειδητοποιήσει ότι πείνασε. Φροντίζουμε να βρούμε θρεπτικά σνακ αντί των εύκολων λύσεων και του junk food. Αυτό θα μας κρατήσει ευδιάθετους και χορτάτους για μία υπέροχη γιορτινή εξόρμηση! diatrofi.gr

Γράφτηκε από

Δάφνη Νταλάπα

Διαιτολόγο-Διατροφολόγο

shares