kaysima11

Τα νοικοκυριά αντιμέτωπα εδώ και καιρό με ακραίες επιβαρύνσεις αλλά και με μια αρνητική ψυχολογία ότι τα χειρότερα είναι μπροστά, περιορίζουν τις μετακινήσεις τους, όπως μαρτυρά η μείωση κατά 8% στις πωλήσεις βενζινών. Επιπλέον όμως περικόπτουν και άλλες αγορές ειδών πρώτης ανάγκης

Του Θοδωρή Παναγούλη

Δυσπραγία, παρατεταμένη ύφεση και μπαράζ φόρων που μειώνουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, κερδίζουν τη μάχη απέναντι στις χαμηλές τιμές των καυσίμων.

Δεν εξηγείται αλλιώς πως ενώ η μέση τιμή της βενζίνης είναι κατά μέσον όρο 10% χαμηλότερη από πέρυσι, η κατανάλωση αντί να αυξάνεται, όχι μόνο υποχωρεί, αλλά σημειώνει και καθίζηση.

Ενδεικτικό είναι ότι τα προσωρινά και ανεπίσημα στοιχεία των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών για το μήνα Μάιο δείχνουν ότι ο συνολικός όγκος πωλήσεων στα πρατήρια υποχώρησε 8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Το πιο εντυπωσιακό μάλιστα, όπως λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αλιγιζάκης, είναι ότι η μεγάλη αυτή πτώση δεν αφορά μόνο τη βενζίνη, αλλά και το ντίζελ κίνησης. Επισημαίνει ότι είναι η πρώτη φορά τα δύο τελευταία χρόνια που συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς σημαντική μείωση στη κατανάλωση ντίζελ κίνησης αντανακλά τις λιγότερες παραγγελίες από επιχειρήσεις και βιομηχανίες, λόγω ακριβώς της μειωμένης ζήτησης.

Τα νοικοκυριά αντιμέτωπα εδώ και καιρό με ακραίες επιβαρύνσεις αλλά και με μια αρνητική ψυχολογία ότι τα χειρότερα είναι μπροστά, περιορίζουν τις μετακινήσεις τους, όπως μαρτυρά η μείωση κατά 8% στις πωλήσεις βενζινών. Επιπλέον όμως περικόπτουν και άλλες αγορές ειδών πρώτης ανάγκης, γεγονός που με τη σειρά του αντανακλάται στη μικρότερη παραγωγή στο κλάδο της μεταποίησης, και φυσικά στα λιγότερα δρομολόγια του κλάδου των μεταφορών, ο οποίος καίει ντίζελ κίνησης.

Σε μια συγκυρία μάλιστα όπου αρκετοί αναλυτές προβλέπουν πως τους επόμενους μήνες οι τιμές του αργού θα κινηθούν ανοδικά, οι νέες αυξήσεις φόρων που έρχονται στα καύσιμα από το φθινόπωρο (στο πετρέλαιο θέρμανσης) και από το 2017 (σε βενζίνες, ντίζελ κίνησης), δεν είναι καλός σύμμαχος για το καταναλωτή, αλλά και για τα δημόσια έσοδα.

Μπορεί, οι πρώτες από τις αλυσιδωτές αυξήσεις στα καύσιμα που ήρθαν λόγω της ανόδου του ΦΠΑ σε 24% (από 23%) να ήταν μικρές, και να κυμάνθηκαν σε περίπου 1 λεπτό το λίτρο, ωστόσο πολλοί τις θεωρούν ως προανάκρουσμα των όσων έρχονται.

Σήμερα, το 69,5% της τιμής της βενζίνης είναι φόροι, από του χρόνου, με την νέα αύξηση του ΕΦΚ, εκτιμάται ότι οι φόροι θα ισοδυναμούν με το 71% της συνολικής τιμής.

Το στίγμα της χρονιάς θα δώσει ο Ιούνιος, εκτιμούν στην αγορά καυσίμων. Αν το κλείσιμο της αξιολόγησης δεν αντιστρέψει τη πτωτική τάση στα καύσιμα, αλλά το τσουνάμι των φόρων επιβαρύνει περαιτέρω τη καταναλωτική ψυχολογία, τότε οι άνθρωποι του χώρου φοβούνται ότι πτωτικά θα κυλήσει και η υπόλοιπη χρονιά. Πόσο μάλλον όταν από τον Οκτώβριο και μετά αυξάνεται ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης, γεγονός που εκτιμάται ότι θα φέρει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα:

  • Τον Οκτώβριο τα νοικοκυριά αναμένεται να ξαναζήσουν ημέρες 2013 καθώς αυξάνεται ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης, ο οποίος αναμένεται να οδηγήσει σε αυξήσεις 7-8 λεπτά το λίτρο. Δεν έχουν περάσει παρά μερικά μόνο χρόνια από τότε που αρκετοί καταναλωτές αναζήτησαν φθηνότερες λύσεις για τη θέρμανσή τους, με τραγικά μερικές φορές αποτελέσματα.
  • Τον Ιανουάριο του 2017 αυξάνεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης. Εκτιμάται ότι η αύξηση, μαζί με εκείνη του ΦΠΑ, μπορεί να φθάσει στα 11-12 λεπτά το λίτρο.
  • Επίσης από τον Ιανουάριο του 2017, αυξάνεται ο ΕΦΚ στη βενζίνη, που μεταφράζεται σε επιβάρυνση 5-6 λεπτών το λίτρο.

 

 

 

 

shares